Hvordan "behandler" vi de kriminalitetstruede unge?
På Rette Vej er en tilgang, vi har udviklet i Aarhus siden 2008
De sværeste kriminalitetstruede elever med antisocial- og/eller overgrebs-adfærd er en stor udfordring for vore skoler. To væsentlige spørgsmål melder sig:
1) Skal vi forsøge at behandle disse elever for deres uhensigtsmæssige adfærd, eller skal vi opgive dem?
2) Skal vi udskille disse elever på særlige matrikler væk fra almenskolerne eller forsøge at løse problemerne så tæt på almenskolen som muligt?
I denne artikel præsenterer jeg en tilgang til at hjælpe disse allersværeste elever tilbage på sporet igen, en tilgang der bygger på faglige afsæt og 17 års arbejde med udvikling af ’På Rette Vej’.
Jette Petersen. Autoriseret psykolog. Specialist i Klinisk Børneneuropsykologi og supervisor. Ansat i Aarhus PPR. Har været tovholder, visiterende psykolog og betjenende psykolog i På Rette Vej siden opstart i 2008.
Indledning
I sager med kriminalitetstruede unge, der krænker andre elever, har vi som mål både at få de unge til at holde op med dette og at få dem i bedre trivsel. Et andet vigtigt mål er ønsker for vores skolesystem og samfund som sådan. Et samfund hvor man kan sende sine børn trygt i skole, hvor vi kan færdes trygt i gaderne. Et samfund der ikke avler misbrugere, voldsmænd, kriminelle, der siden koster millionbeløb først i anbringelser og siden i de danske fængsler. Kunne vi stedet gøre noget allerede i deres skoletid, inden de bliver sat fast i rollen som ”kriminel”. Noget der virker, og som ikke blot sætter børn og unge i position til en kriminel løbebane.
I denne artikel vil jeg fortælle, hvad der får udskolingselever til at lægge den grove adfærd fra sig, hvordan vi får dem til at samarbejde og komme ud af deres kriminelle løbebane. En tilgang, der virker, og som er langt billigere og bedre både menneskeligt og økonomisk i forhold til mange af de tilbud, hvor kriminalitetstruede børn og unge samles i klasser eller på særlige skoler. Disse kriminalitetstruede elever skal ikke samles hverken i særlige klasser eller på særlige skoler, hvis vi ønsker at hjælpe dem med at aflægge deres utilpassede adfærd. Hassan i Case 1 er en typisk ’På Rette vej’ – elev.
Case 1
Hassan på 14 har udover ADHD og generelle indlæringsvanskeligheder en ualmindelig grov opførsel i sin specialklasse. Han vil ikke arbejde fagligt, er grov over for både personalet og de andre elever i specialklassen og praler med sit misbrug og den kriminalitet, han render rundt og laver i sit belastede boligområde. Hassan bliver visiteret til en ’På Rette Vej’-plads på en anden skole. Det vurderes, at med den grove opførsel og kriminaliteten kan Hassan ikke indsluses i en specialklasse på den nye skole i første omgang. Han kan heller ikke forblive på den skole, hvor han allerede har en specialklasseplads. ’På rette Vej’-læreren har brug for tid til at få skulderne ned på Hassan, få en relation. Hassan er sur, han gider ikke sidde alene med en halvgammel mand. Han vil ind i en klasse med kammerater. Det synes hans mor også.
PPR-psykologen gør det klart for Hassan og hans mor, at med de beskrivelser af Hassans adfærd der ligger, er der ingen klasseteam, der kan overtales til at have ham og ingen elever, der igen skal forulempes. Hvis han vil ind i en klasse igen, skal han vise noget andet. Vi skal kunne skive en ny historie om ham, og vi vil gerne hjælpe ham. Sådan bliver det, og Hassan finder ud af, at ham den halvgamle ’På Rette Vej’-lærer faktisk er helt OK. De får ikke lavet meget fagligt, men de får talt sammen om fremtid, kærester, kriminalitet og ’På rette Vej’- læreren begynder at tage Hassan med over i nogle frikvarterer i en specialklasse, hvor der spilles fodbold. Samtidig med skoletilbuddet ’På Rette Vej’ bliver der sat kontaktperson på og god arbejdspraktik på fra socialforvaltningen. Hassan passer sin praktik, får ros og også kontaktpersonen får gode samtaler med Hassan. Siden kommer der flere fag på og efter 9 mdr. er Hassan en fuldt integreret elev i en ny specialklasse på den nye almene skole med nye kammerater.
’På rette Vej’–elev. For disse elever ses oftest en kontaktform, der er præget af, at de konstant er på vagt overfor at ryge ned i hierarkiet, en vagtsomhed, der beslaglægger ressourcer, der ellers kunne være blevet brugt til at få lært noget. De er ofte kun interesseret i, om de jævnaldrende ser op til dem eller er bange for dem. De synes, de er seje, at det er dem, der styrer de voksne og ikke omvendt. Så at modtage undervisning, vejledning og opdragelse i vennernes øjesyn er helt udelukket. Når personalet har disse unge alene, er der som oftest ikke noget galt. At have mange af denne slags elever samlet i samme klasse eller på samme matrikel er en yderst vanskelig opgave og fører meget ofte til at personalet må vige og bøje sig. Man slækker på såvel de faglige krav som krav til den sociale omgangsform.
Langt de fleste af de 170 ’På Rette Vej’-elever, vi indtil nu har haft indskrevet i tilbuddet, har haft såvel iboende udviklingsmæssige vanskeligheder samt store udfordringer i deres familiære og boligmæssige kontekst med bl.a. banderelaterede fristelser. Det er altså de allersværeste elever, vi har med at gøre, og det har vist sig, at vi mod alle odds, har kunnet få en stor del af dem tilbage i skolesystemet og sætte dem i position til et liv med ungdomsuddannelse og arbejde.
Denne artikel bygger på mere end 20 års erfaring med at visitere udskolingselever med adfærdsforstyrrelser, tæt samarbejde med Socialforvaltningen om ’På Rette Vej’–eleverne, samt praksiserfaring i forhold til at være tæt på disse udskolingselever, deres forældre og det professionelle netværk som betjenende PPR-psykolog.
’På Rette Vej’ har netop indskrevet elev nr. 170 og udskrevet elev nr. 151. Undertegnede har været psykolog for godt 130 af disse udskolingselever og har visiteret samtlige 170.
Uro og uhensigtsmæssig adfærd i de danske skoler
I den aktuelle debat på Skolemonitor ved Rabøll, Klinge, Tesfaye m.m.fl., bliver den svære balancegang mellem at ”straffe” eller brug af ”rimelige konsekvenser” debatteret. Herunder diskuteres også ”børnefællesskabets betydning” og tilbud som specialinstitutioner/akutskoler mv. En debat der også berører de børn og forældre, der bliver udsat for andre børns voldsomme adfærd. Forældrene til de børn, der bidrager med vold og utilpasset adfærd, hører vi ikke meget til. Der er ingen forældreorganisation, der taler deres sag.
Aarhus kommune er en stor kommune med udsatte boligområder og med ”dyre” familier, der har trukket på såvel socialforvaltningens såvel som skolernes økonomi, ikke mindst i forhold til anbringelser og et væld af forskelligartede støtteforanstaltninger. Selvfølgelig er der anbringelser, som er nødvendige. Det er vigtigt at holde sig for øje, at det er kriminalitetstruede og utilpassede unge, der her tales om og som anbringes med andre kriminalitetstruede og utilpassede unge. Der tales ikke om svært udviklingshæmmede unge, hvor en anbringelse kan være eneste udvej, for såvel den unge som den øvrige familie.
Desværre har jeg gennem mit lange arbejdsliv set mange unge vende hjem efter en anbringelse endnu mere forhærdede end de var i forvejen. Ligesom jeg har mødt mange skuffede forældre, der troede at deres børn nu blev passet godt på, men i stedet så at deres børn nu fik endnu friere rammer end de rammer de selv havde sat. Jeg tillader mig at spørge, om vi måske kunne gøre det bedre og bruge de gode ildsjæle, der brænder for denne gruppe af unge i bedre sammenhænge.
Med andre ord vi har et problem med at finde den helt rigtige behandling af de adfærdsforstyrrede og kriminalitetstruede elever. Det er ikke kun i Aarhus, der arbejdes på at finde veje til at nå denne gruppe af elever og få dem i trivsel.
Den aktuelle situation i den danske folkeskole er, at flere indskolingselever end tidligere er meget urolige og med grov adfærd. Det har Sigga Waleng skrevet om i sin Ph.d.-afhandling om skoleeksklusioner (Waleng, 2024).
Når et lærerteam står med en voldsom elev i klassen, bliver det lette greb at bede om at få eleven fjernet. Som Waleng beretter, kommer disse elever aldrig ind i klassen igen, men efter en periode i et midlertidigt støttetilbud på skolen sendes de videre til særlige tilbud, specialskoler eller specialklasser. Waleng peger på, at det skyldes strukturelle problemer fremfor iboende udfordringer hos eleven.
De store krav om faglighed betyder, at der anvendes en undervisningsform, der satser mere på en individuel tilrettelæggelse af undervisningsrummet, og her har fællesskabet ringere vilkår. De fleste børn kommer i skole for at blive en del af et fællesskab. S.W. påpeger vigtigheden af at se på, hvad der er på spil for den elev, der forstyrrer og på, hvad der er galt ved selve klasserummet og undervisningstilrettelæggelsen. At der ikke nødvendigvis er noget galt med barnet, eller at forældrene ikke har opdraget deres barn ordentligt. Waleng påpeger, at det er dem, der er længst væk fra eleverne, der tænker løsningen for urolige og forstyrrende elever er straf, som at blive sendt uden for døren eller blive sendt et andet sted hen.
Forsker og ph.d. i samfundsvidenskab Claus Munch Drejer har i rapport ”Stop skolevold” beskrevet, hvordan voldelig adfærd er blevet et udbredt fænomen blandt folkeskolens yngste elever, og at hændelserne ikke bliver fulgt op af en tilstrækkelig indsats (Drejer 2024). Drejer påpeger behovet for systematisk opfølgning, professionel støtte og vejledning til, hvordan man kan støtte op om barnet.
Danmarks Lærerforening lavede i starten af 2024 sammen med TV2 en større analyse blandt ca. 2.500 lærere og børnehaveklasseledere. 34 procent oplevede vold som slag, spyt, spark, bid og kasten med ting mellem eleverne på ugentlig basis. Formand Gordon Ørskov Madsen udtaler, at det har været et voksende problem gennem flere år, der kræver en større og mere markant indsats fra skolerne, lærerne og pædagogerne.
Seniorforsker og psykolog ved Arbejdsmedicinsk Klinik på Rigshospitalet Gødstrup Lars Peter Andersen peger på ”Inklusionsdagsordenen” som den store synder i de mange konflikter i skoleregi. At børn med særlige behov skal forsøges inkluderet i almenregi (Winding & Andersen 2019).
Siden Inklusionsloven fra 2012 blev vedtaget, har der dog aldrig været så mange indstillinger til specialtilbud. Spørgsmålet er, hvad der i virkeligheden er på spil. I Aarhus har stigningen primært været blandt de elever, der begavelsesmæssigt ligger indenfor normalområdet. Har grænsen mon rykket sig for, hvornår man er normaltbegavet ”nok” til at være i en almen klasse? Eller er kravene i den danske folkeskole blevet uoverstigelige for store grupper af elever, der derfor får deres frustrationer ud på anden vis. Eller har vi fået en akademiseret og feminiseret folkeskole, der favoriserer nogle grupper af elever fremfor andre. Walengs pointe med at se nøjere på, hvad der er på spil i klasserummet, er yderst relevant.
Når skaden så er sket, er det vigtigt, at der er lærere og pædagoger, som Andersen udtrykker det, der har tid til at håndtere sammenstød og vredesudbrud og give børnene en passende træning i at rumme frustration uden at blive udadreagerende. Hvis vi skal undgå at visitere alle disse elever til socio-emotionelle specialklasser, på akutskoler og specialskoler, steder hvor de møder andre elever med grov opførsel, er det nødvendigt, at vi først forsøger os med en systematisk, professionel og faglig indsats som Drejer efterlyser.
Baggrund og udvikling af ’På Rette Vej’
Vi har siden 2008 gjort noget andet end at samle udskolingselever med adfærdsforstyrrelser i særlige klasser eller på samme matrikel. Tilbuddet har ændret sig af et par omgange, men siden 2019 har vi fundet en særlig tilfredsstillende vej, der har givet rigtig gode resultater, dels afslutter langt flere nu deres skolepligt i en klasse på en almindelig folkeskole med almindelige prosociale elever, og dels er der set et fald i antallet af anbringelser. Nu bliver alle ’På Rette Vej’-eleverne undervist af lærere, der er ansat på den skole, hvor vi tænker, de skal udsluses til.
Alle elever der visiteres til ’På Rette Vej’ har både en sag i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) og en sag i Socialforvaltningen. De unges udfordringer er ikke blot et resultat af en skoleproblematik, som kan løses alene ved en ny skoleplacering. Derfor visiteres ingen til ’På Rette Vej’ før både PPR og Socialforvaltningen har indgået et tæt og forpligtigende samarbejde. Således at også de vigtige tilbud om arbejdspraktik, kontaktpersonsordninger, familiebehandling og støtte til fritidsinteresser kan komme på plads med hjælp fra Socialforvaltningen.
Case 2
Otto på 15 er grov overfor sine klassekammerater, kommer tit og ofte med seksuelle grovheder, laver grimme bevægelser, klassekammeraterne er bange for ham, der er fortællinger om en belastet familie, svigt og måske også overgreb. Lærerteamet og skoleledelsen vil ikke have Otto på skolen, der laves indstilling til andet tilbud. Men visitationen vil ikke sende sådan en dreng i en specialklasse med endnu mere sårbare elever end dem, der må formodes at være i en almen klasse. Visitationen vil hellere pege på, hvordan vi ruster lærerteamet og almenklassen til at tage afstand fra Ottos seksuelle adfærd. At være konsekvente og vedholdende er en betingelse for, at Otto retter sig og får lagt den grove adfærd på hylden. Otto er normaltbegavet, han skal støttes i at gå op i andre ting end at forulempe andre børn og unge. Det har personalet på skolen hverken tid eller personlige ressourcer til. Efter flere møder mellem skoleledelsen og visitationen ender man med at indgå et samarbejde omkring en ’På Rette Vej’-plads i Ottos klasse. Der arbejdes målrettet på, at Otto ændrer adfærd. ’På Rette Vej’-læreren fik sammen med lærerteamet gjort Otto nysgerrig og motiveret for sin fremtid. Klassekammeraterne og deres forældre oplevede, at der blev gjort noget, og den grimme adfærd forsvandt. Otto fik sin folkeskoleeksamen og er startet på erhvervsskolen.
Forskningen viser, at vi mennesker spejler os i hinanden, og børn i særdeleshed tager farve af de børn, de går sammen med. Det har flere vist bl.a. Alan Carr (Carr 2006). Hvad mon der var sket, hvis vi havde sendt Otto i specialtilbud med andre utilpassede unge? Det var næppe gået godt. Var han blevet en af dem, der havde forgrebet sig på de yngre elever? Havde han måske også mødt andre, der kunne lære ham andre kriminelle handlinger?
Case 3 nedenfor er et godt eksempel på, hvordan en ung kan opleve det at forandre sig på baggrund af den kontekst, man sættes i.
Case 3
Louise på 16 var anbragt. Hun fortalte os, hvordan hun langsomt havde ændret sig efter sin første anbringelse; ” Så blev jeg anbragt, og mødte en masse mærkelige mennesker, der gjorde mærkelige ting, så det begyndte jeg også på”
Ideen om ikke at samle disse meget udfordrede elever byggede på sund fornuft såvel som på Alan Carrs forskning om udvikling og vedligeholdelse af adfærdsforstyrrelser. Alan Carrs forskning har vist, at samvær med andre børn med adfærdsforstyrrelser er en reel fremskyndende og vedligeholdende faktor for udvikling af adfærdsforstyrrelser. Kombinationen af antisocial adfærd og samvær med afvigende jævnaldrende er den mest magtfulde forudsigelse for adfærdsproblemer gennem ungdomsårene (2006 Petersen).
Derfor blev stort set alle de klasser i Aarhus Kommune, hvor man tidligere havde samlet elever med uhensigtsmæssig adfærd, også kaldet socio-emotionelle klasser, langsom afviklet og de individuelle ’På Rette Vej’-forløb startede op.
Tilbuddet har ændret lokation for skoledelen. De først ca.100 ’På Rette Vej’-elever blev undervist på matrikler udenfor skolerne af lærere ansat andre steder end den skole, man på sigt gerne ville have de unge ind på. I en kort periode fra 2017 til 2019 blev flere af ’På Rette Vej’-eleverne undervist på samme matrikel, stik imod det oprindelige koncept.
Case 4
Wassi på 17 år var en anbragt, syrisk flygtningedreng, som vi havde i den korte periode, hvor vi havde valgt at samle flere af ’På Rette Vej’-eleverne på en og samme matrikel. Wassi, der ikke sagde meget, åbnede dog op til sidst, hvor han havde fået lidt mere styr på det danske sprog. Han gav os, de professionelle, en opsang ”I kan lige så godt sætte et skilt op og skrive ”Kriminalitetsskole”, sagde han, imens han ”tegnede” ophængningen af skiltet i luften foran sig. Der blev helt stille.
Wassi lærte os en gang for alle, hvor vigtigt det er, at alle i det professionelle netværk tilbyder samvær med ikke-kriminalitetstruede unge, at alle forsøger at vise de unge, at man kan få både gode, dramatiske og sjove oplevelser udenfor det kriminelle miljø.
Siden 2019 er stort set alle blevet undervist på almene skoler med specialklasser og af lærere ansat på værtsskolen. ’På Rette Vej’ har nu i højere grad status af at være et trænings- og undervisningsforløb i forhold til at lære at blive elev i en klasse igen, end blot et eneundervisningsforløb. Det understøtter samtidig de pædagogiske strømninger, vi i Aarhus har navngivet ”Folkeskolen for alle” og ”Bredere børnefællesskaber”.
Aarhus kommune valgte i 2021 at nedlægge den interne skole for anbragte unge i stor mistrivsel, og i stedet udvide kapaciteten af ’På Rette Vej’-pladserne. De anbragte unge i ’På Rette Vej’ har været de sværeste at få i trivsel. Ikke fordi de er mere problematiske i skoledelen end vores hjemmeboende ’På Rette Vej’-elever, men fordi der tit sker vilde ting i ferierne og weekenderne; ”natterend” på anbringelsesstederne, rømninger og mobilkontakt med andre anbragte natten igennem. Trods dette ser vi, at de anbragte elever med adfærdsforstyrrelser nu har fået mulighed for at spejle sig i noget mere alment. Det er samtidig en faglig tilfredsstillelse at visitere på baggrund af den unges profil og udviklingsmuligheder og ikke på baggrund af, om den unge adfærdsforstyrrede er anbragt eller ej.
Hvad er ’På Rette Vej’? Hvad gør vi helt konkret?
’På Rette Vej’ undlader at samle de kriminalitetstruede udskolingselever i sammen klasse eller på samme skoler. Dette er det alt overskyggende vigtigste greb i tilbuddet. Derudover arbejdes der med den unges motivation for forandring sideløbende med et højt aktivitetsniveau for den unge (2015 Petersen).
De relevante voksne samles månedligt med den unge. Udover den unge deltager forældre, rådgiver, en fra skoleledelsen, PPR-psykolog, ’På Rette Vej’-lærer, kontaktperson og/eller arbejdspraktikkoordinator i mødet. Andre betydningsfulde voksne kan deltage, det kan være vigtige familiemedlemmer, gadeplansmedarbejder, misbrugs- og familiebehandlere.
Disse månedlige møder er et andet meget vigtigt ”greb” i tilbuddet. Møderne har til formål at samtale om de igangværende tiltag, for at kunne foretage vurdering af, om der arbejdes relevant mod, at den unge igen kommer i trivsel og i undervisning sammen med jævnaldrende. Det er hensigten, at rammen for disse møder skaber forudsætninger for, at den unge selv begynder at reflektere over egne mål, herunder hvad den unge selv kan bidrage med for at nå disse mål. At få en kriminalitetstruet ung til at føle sig godt tilpas så de begynder at åbne sig, kræver at de professionelle bl.a. psykologen kan være den gode rollemodel for en ordentligt respektfuld samtale, hvor der tales med den unge og ikke om den unge. Hvor den unge tør fortælle om det, der bekymrer dem; frygt for det der sker i gaderne, kærester, søvnproblemer, misbrug, forhold til forældre, anbringelse og den kriminalitet de drages af. Disse samtaler har til formål at give såvel de professionelle som forældrene mod og indhold til at tale videre med de unge i den kontekst de befinder sig i hver især.
’På Rette Vej’ er et helhedstilbud målrettet unge på 8.-10. klasses niveau, typisk mellem 13 og 16 år. De kan dog også være yngre. Det er unge der enten er hjemmeboende i Aarhus kommune eller anbragte i Aarhus kommune fra andre kommuner i landet.
Tilbuddet retter sig mod unge med behov for et særligt individuelt tilrettelagt specialpædagogisk tilbud. ’På Rette Vej’-forløbene fordrer et tæt samarbejde mellem familien, Ungecentret under socialforvaltningen, skole og PPR.
’På Rette Vej’ er et midlertidigt tilbud med en gennemsnitlig varighed på 6-12 måneder. Indsatsen i ’På Rette Vej’ består af flere faste tiltag, der er individuel undervisning 14 lektioner ugentlig, støttetimer til klub, arbejdspraktik og kontaktperson.
’På Rette Vej’-pladserne er i forhold til undervisningsdelen lokalt forankret på forskellige almene skoler med både almenklasser og specialklasser. Disse skoler kalder vi værtsskoler, det er skoler, der har erfaringer med specialklasser på udskolingsniveau, og de har derfor mulighed for langsomt at overføre eleverne til værtsskolen, så snart eleverne bliver i stand til at modtage undervisning sammen med jævnaldrende.
Kontaktpersonsordning, arbejdspraktik, familiebehandling mv. iværksættes og finansieres af socialforvaltningen. Undervisningsdelen, støttetimer til klub mv. iværksættes og finansieres af PPR.
Tilbuddet er over årene udvidet fra 6 pladser til nu 21 pladser. De 21 ’På Rette Vej’-pladser er fordelt på 12 værtsskoler med 2-3 lærere på hver skole. Det betyder, at mange medarbejdere er involveret, 9 PPR-psykologer (1 på hver skole), 18-20 socialrådgivere, 18-20 kontaktpersoner og 6-8 arbejdspraktikkoordinatorer. De 12 værtsskoler kan maksimal have 2 ’På Rette Vej’-pladser hver.
Overstående er rammen, og det pædagogiske og psykologiske arbejde i forløbene bygger på en positiv tilgang, håb og et højt aktivitetsniveau helst med prosociale venner. Motiverende samtaler i forhold til de mål vi sammen med den unge sætter op for forløbet (2015 Petersen).
Selvom vi ønsker inklusion, bliver vi nødt til for en kort periode at ekskludere disse unge, netop for at få dem inkluderet på længere sigt. Vi arbejder på at få skuldrene ned på dem, få dem til at se og forstå sig selv og deres fremtid. Vi hjælper dem og deres netværk med at finde svar på spørgsmål som: ”Hvem er jeg og hvad vil jeg med mit liv?” ”Skal jeg fortsat være en slagsbror, vælte borde, stjæle, ryge hash, pjække og være inaktiv? – Eller vil jeg noget andet med mit liv?” Vi arbejder på at fortælle en ny historie om den unge. Den gode behandling i et godt miljø.
’På Rette Vej’–elevernes profil
De unge, der gennemgår et ’På Rette Vej’-forløb, er typisk kriminalitetstruede, adfærdsforstyrrede og udsatte unge fra udsatte familier, ofte med misbrug, skolefravær, domme ved Ungdom Kriminalitets Nævnet for tyverier, hærværk, overfald mv., og hvor det ikke har været muligt at tilbyde undervisning i hverken almen klasse, specialklasse eller specialskole. Det er udskolingselever, der er blevet ”opgivet” og smidt ud af fællesskabet. De er så godt som alle ramt både af iboende vanskeligheder og af svær opvækst i et belastet boligområde.
I ’På Rette Vej’ er den uhensigtsmæssig adfærd en overbygning på andre udfordringer. Det kan være svære sprog- og læsevanskeligheder, generelle indlæringsvanskeligheder, ADHD, autisme, svær familie dynamik, opvækst i udsat boligområde, socioøkonomisk udsathed i familien, uhensigtsmæssig opdragelse, dårlige skoletilbud mv.
I første ombæring bliver det derfor vigtigt at forholde sig til de bagvedliggende faktorer, der udløser adfærdsforstyrrelsen. Hvis eleven ”kun” er ramt af udviklingsmæssig sprogforstyrrelse, svær ordblindhed, generelle indlæringsvanskeligheder, svær ADHD eller svær autisme kan et supplerende eller et helt nyt skoletilbud, der tager højde for disse bagvedliggende vanskeligheder være et godt sted at starte. (Petersen, 2006).
Anderledes ser det ud, hvis vi samtidig finder udfordrede relationelle og kontekstuelle forhold omkring barnet, såsom svær familie dynamik, kriminalitet, opvækst i udsat boligområde, socioøkonomisk udsathed i familien mv. Da er det vigtigt også at have Socialforvaltningen med i et tæt samarbejde og med et langt mere indgribende tilbud end blot et nyt skoletilbud.
’På rette Vej’-eleverne er samtidig præget af en konstant frygt for at miste værdighed overfor andre jævnaldrende med samme frygt. Dette er en betydelig faktor for, at man ikke kan have dem samlet i sammenhænge, hvor man ønsker at opdrage og lære dem noget. En ung, der bliver irettesat og guidet i ”vennernes” påhør, vil typisk reagere ved enten at gå eller kæmpe sig op igen, ”her er det mig der bestemmer”. At have mange af denne slags elever samlet i samme klasse eller på samme matrikel siger sig selv er næsten en umulig opgave, hvis man som lærer og pædagog ikke vil anvende magt og frygt eller nedtone de faglige og sociale krav.
Hvad har vi lært, hvad virker
Det allervigtigste er, at forældrene og den unge får en reel oplevelse af, at vi lytter, at vi forsøger at hjælpe, og vi er venligt konsekvente, at det ikke er en straf at komme i ’På Rette Vej’. De møder en rar og let tone med håb, det månedlige møde er ikke et skæld ud-møde. Den slags møder har alle vores ’På rette Vej’-elever og deres forældrene haft så rigeligt af, og det hjalp ikke.
Derudover har vi lært, at det er vigtigt og virksomt:
– At ’På Rette Vej’-lærerne er forankret på den skole, hvor den udfordrede elev i mistrivsel skal indsluses. Lærere, der kender klasserne og det øvrige personale på skolen, lærere der kan håndtere og finder glæde ved at være sammen med denne type af elever, og som samtidig kan skubbe dem over i et klassefællesskab. Det kan være hyggeligt og nemt at sidde og have eneundervisning, men disse unge skal lære at indgå i et fællesskab igen. Lærere der stadig er på skolen, når eleven udskrives og overgår til en almenklasse eller specialklasse, og som man stadig kan besøge, selvom læreren har fået en ny ’På Rette Vej’-elev at tage sig af. Det relationelle omsorgsfulde forhold mellem lærer og ’På Rette Vej’-elev, der typisk opstår på skolen, er det ’På Rette Vej’-eleven profiterer af, og det får motivationen til at vokse for at arbejde fagligt og forsøge sig med nye omgangs- og udtryksformer. Den mulighed havde vi ikke, da eleverne blev undervist andre steder i byen, end der hvor de skulle udsluses til.
– At en god kontaktperson kan vise nye veje for oplevelser i fritiden og omgangsformer. En kontaktperson, der kan fortsætte i en overgang efter at eleven er udskrevet af skoledelen i sit ’På Rette Vej’-forløb. En kontaktperson, der har været med i hele forløbet, og fortsat kan understøtte de mål den unge satte sig.
– At de unge får passende hjælp til at klare en arbejdspraktik, måske en mentorordning på arbejdspladsen. At støtte glæden ved selv at tjene sine penge på ærlig vis. Selvom det til tider kan være svært at finde denne glæde frem, når man kan tjene store penge på gaden ved at hjælpe de ældre kriminelle i miljøet. En arbejdspraktik, der ligesom en kontaktperson, kan fortsætte efter den unge udskrives af skoledelen i sit ’På Rette Vej’-forløb.
– At PPR-psykologen, skoleledelse og socialrådgiver tør stille alle de svære spørgsmål i forhold til motivation for forandring hos såvel den unge og forældrene, men også i forhold til de professionelle, der omgås den unge i det daglige. At de alle tilbyder sig udover de månedlige møder med samtaler til såvel den unge, forældrene som det professionelle netværk. Det være sig til supervision, erfaringsudveksling, den motiverende samtale mv. At de er rollemodeller for den gode samtale.
– At der sættes ind fra første dag med både støttende arbejdspraktik, kontaktpersonsordning og skoledel på den kommende skole.
– At de unge får lyst til at åbne op overfor såvel lærere, kontaktpersoner m.fl., er ærlige på de månedlige møder og ikke bare taler os efter munden. På disse møder lærer de unge hurtigt, at de ikke kan spille os ud mod hinanden, for vi sidder der alle sammen og hører, hvad der bliver sagt.
– At det er vigtigt, at begge forældre kommer til møderne. De behøver ikke sige så meget, men det er vigtigt, at de kan nikke til det, der bliver talt om og støtte op om det, når man kommer hjem. ”Det er rigtigt hvad din kontaktperson/lærer siger”. De anbragte unge, hvis forældre og rådgiver bor langt fra Aarhus, kan deltage på skærm.
– At vi tilpasser tilgangen til den unge i forhold til de iboende vanskeligheder, hvad end det er generelle indlæringsvanskeligheder, ADHD, autisme mv.
– At det øvrige personale på skolerne støtter tilbageløbet til et fællesskab i en klasse og dermed også at skoleledelsen gør det. Da ’På Rette Vej’-lærerne ikke var ansat på skolerne men andre steder, og der ikke blev undervist på den ”kommende” skole, var denne proces langt sværere. Det var tæt på umuligt at komme udefra og overbevise en skoleledelse og et lærerteam om, at her var der en elev, der lige passede ind i deres klasse på deres skole. Eleverne blev visiteret, man startede op, men der gik ikke længe før relationerne brast. Den umiddelbare løsning på dette blev, at man valgte den nemmere løsning, nemlig at samle denne gruppe af elever på en og samme matrikel, hvor både kontaktperson, lærer og arbejdspraktikkoordinator var ansat. Det viste sig at være en blindgyde, og vi fik en periode med mange anbringelser.
– At det tætte samarbejde og ressourcerne til at udføre ovenstående skal være til stede, hvis vi skal undgå den langt dyrere løsning, som en anbringelse er.
Resultaterne
Vores data for de sidste 50 udskrevne unge viser, at 63,4% af de hjemmeboende unge efter endt ’På Rette Vej’-forløb blev udskrevet til specialklasse, FGU, anden ungdomsuddannelse m.v. 20,4% udskrives til job eller arbejdspraktik og 14% bliver anbragt.
Heldigvis har de anbragte ’På Rette Vej’-elever også oplevet at blive tilknyttet fællesskabet i enten en almen eller en specialklasse på en almen folkeskole.
Case 5
Kasper på 16 kom hjem fra en sikret institution, og planen var, at han skulle anbringes for en kort stund inden hjemgivelse. Her fik han igen udvidet sit ikke-hensigtsmæssigt netværk. Kasper var ombejlet, charmerende og fuld af ”gode” ideer i forhold til at rømme og ture rundt i landet til andre anbragte og at få sat gang i natterend på anbringelsesstedet. Hans mor såvel som den støttende nære familie forsøgte på alle måder at støtte i den gode retning, besøge ham på anbringelsesstedet, tage ham med på weekendture, tage ham hjem på besøg, men lige meget hjalp det. Han endte med en UKN-dom og endte på sikret igen, hvor han igen trivedes med den faste ydre styring, ingen mobiler, ingen udgang m.v. Nu er han igen landet i Aarhus, skal denne gang direkte hjem og bo hos mor og sine søskende. Der er nu støtte til mor, massiv kontaktpersonsordning og arbejdspraktikkoordinator sat på allerede inden han ankommer. Kasper har selv ønsket igen at få et ’På Rette Vej’-tilbud, og ser frem til, at han kan få sin 9. kl. eksamen og fortsætte på ungdomsuddannelse.
Tilbuddet har som sagt ændret sig gennem årene. I de første mange år blev eleverne undervist af personale, der ikke var forankret på de folkeskoler, som eleverne siden skulle udsluses til. Siden aug. 2019 er alle ny-visiterede ’På Rette Vej’-elever blevet undervist af fast personale på den aktuelle skole, hvortil vi tænker eleven skal udsluses. Det har vist sig at være den helt rigtige løsning, og der ses langt bedre resultater i dag end tidligere.

Vi har siden 2019 set, at ’På Rette Vej’-eleverne nu i langt højere grad forbliver på skolerne og færdiggør deres skoletid. Antallet af anbringelser blandt de hjemmeboende unge er faldet drastisk. I den korte periode, hvor vi forsøgte os med at flere af ’På Rette Vej’-eleverne havde både deres undervisning, kontaktpersonsordning og arbejdspraktikvejleder på samme lokalitet, blev 35% af de hjemmeboende anbragt mod nu 14 %. Det er da et resultat enhver økonomiansvarlig burde interessere sig for.
Som psykolog er jeg interesseret i, hvordan vi kan løfte de unge ud af mistrivsel og forhindre gentagelseskriminalitet. Jeg er bevidst om, at der også er en økonomi at tage hensyn til. Nogen vil hævde, at ’På Rette Vej’-tilbuddet er en dyr løsning. Umiddelbart tænker jeg, at det, som det koster at have en elev i skoledelen i et ’På Rette Vej’-forløb i et år bør sammenlignes med, hvad det koster at have den samme elev i en specialskole med bygninger, drift, vedligeholdelse, personale og transport igennem flere år, måske hele deres skoletid. Skoledelen af en ’På Rette Vej’-plads koster mindre end en specialskoleplacering på årsbasis, men vores ’På Rette Vej’-elever er gennemsnitlig kun indskrevet i 9 mdr.
At nogen måske ”dumper” i igen kan ikke overraske. Det er hårdt belastede elever, vi har med at gøre. Det er ærgerligt og siger mere noget om behovet for et efterværn. Nogle af de elever der dumpede i, har efterfølgende ringet til enten undertegnede eller deres socialrådgiver. To af dem grædende, de var endt i fængsel, men vidste nu, hvor dumme de havde været, og at vi i ’På Rette Vej’ havde forsøgt at gøre alt for dem, men de havde ikke taget imod. En tredje fortalte grinende, hvor dum han havde været at tro han skulle være ”direktør” i eget firma. Nu var han i stedet startet på en erhvervsuddannelse, som han kunne gennemføre. En fjerde fortalte os, hvor såret han var blevet over at få at vide, at han ikke kunne blive tandlæge, hvilket jo var helt rigtigt, men i stedet havde fået en super arbejdspraktik hos en cykelhandler og nu var blevet en stolt og dygtig cykelsmed.
Afslutning
Arbejdet med at vende den uhensigtsmæssige adfærd hos en del af vores skoleelever kalder på en forståelse for, at denne grove adfærd er et symptom på bagvedliggende udfordringer. Det være sig iboende udfordringer hos eleven selv eller udfordringer i den kontekst eleven befinder sig i. Et barn vælger ikke selv sin kontekst eller sine iboende udfordringer, og da vi som skole, samfund ikke kan eller skal acceptere en adfærd, der krænker andre, må vi nødvendigvis fagligt og professionelt forholde os til dette. Vel at mærke med en tilgang der får de adfærdsforstyrrede elever til at rette sig på sigt og blive samfundsborgere, der tilpasser sig vores regler, love og gerne ender med at blive selvforsørgende.
En sådan tilgang, ’På Rette Vej’, har vi i Aarhus Kommune udviklet på siden 2008 og har set gode resultater, ikke mindst fordi vi har turde holde fast i, at disse elever ikke skal samles i særlige klasser eller på særlige matrikler, hvor de smitter og fastholder hinanden i den uhensigtsmæssige adfærd.
Af de 130 ’På Rette Vej’-elever jeg har været psykolog for, har der højst været 5-6 stykker, der selv har ønsket at fortsætte med at være kriminelle og voldelige. Jeg har kun mødt 2 fædre, der syntes det var en fin vej at vælge. Langt de fleste forældre har været ulykkelige, flove og magtesløse overfor deres store børns adfærd. De har samarbejdet, mødt op til de månedlige møder med det professionelle netværk, og det gælder både for de dansk-etniske og de ikke-dansk-etniske forældre.
Vores folkeskolelov pålægger os at sørge for, at eleverne udvikler sig, og at eleverne ”ved skolegangens ophør har forudsætninger for fortsat uddannelse, erhvervsmæssig beskæftigelse eller anden beskæftigelse”. Derfor har vi en pligt til at tænke i muligheder, hvor alle forudsætningerne for succes er til stede og ikke blot opgive ved at visitere disse elever til tilbud, hvor de risikerer at forblive i deres uhensigtsmæssige udvikling.
Målet med ’På Rette Vej’ har været at vende den uheldige udvikling i den unges liv i løbet af 6-12 mdr. via en systematisk og professionel intervention i et tæt samarbejde mellem Socialforvaltningen og PPR. Et forsøg på at give de unge en ny begyndelse med mere prosociale venner. At give dem et frirum fra andre unge med en dårlig indflydelse.
Mange kommuner vælger ofte den ’nemmeste’, men den mindst hensigtsmæssige løsning for denne elevgruppe, en løsning der for stat og kommune er den dyreste. Alt for mange børn og unge med adfærdsforstyrrelser samles i dyre institutioner med andre adfærdsforstyrrede, og på den måde får de ikke en reel chance for at gennemføre et skoleforløb med mulighed for ungdomsuddannelse og arbejde på sigt.
Efter 17 års arbejde tæt på denne gruppe af unge, deres familier og det professionelle netværk, mener jeg bestemt, at vi med ’På Rette Vej’ har fundet en tilgang, der kan bruges og fortsat kan udvikles. Denne udvikling skal foregå i et samarbejde med socialforvaltningerne. Tilbuddet kan anvendes i såvel store som små kommuner og tilpasses de lokale arbejdsgange, ligesom det kan udvides og udvikles til også en yngre målgruppe.
Litteratur:
Winding, T. N., & Andersen, L. P. S. (2019): Chikane, trusler og vold mod undervisere i folkeskolen: resultater fra en baseline-undersøgelse.
Carr Alan 2006: The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology. Second edition by Routledge.
Drejer Munch Claus 2024: Rapport for Offerfonden “Stop skolevold”
Petersen Jette artikel i PPT 2006: Myter og realiteter i forhold til sammensætning af elever i specialklasserne – hvad stiller vi op med de adfærdsforstyrrede børn og unge?
Petersen Jette artikel i PPT 2015: Projekt i Aarhus går nye vej i forhold til utilpassede og kriminalitet truede unge (13+)
Walang Sigga ph.d. -afhandling 2024:” Beyond Disruptions” : A Critical Exploration of the Necessity of School Exclusions” blev forsvaret 4.oktober 2024. .
Jette Petersen: Læreruddannelse i 1984 og virket som sådan i 7 år. Cand.pæd.psych. i 1996. Autoriseret psykolog 1999. Specialist i Klinisk Børneneuropsykologi 2008 og supervisor i 2017. Har arbejdet i PPR både i Skanderborg og i Aarhus. Har været psykolog både i almen skole, småbørnsinstitutioner samt i specialtilbuddene. Siden 2002 været visiterende psykolog i visitationen for specialtilbud i Aahus PPR, samtidig med betjening i specialklasserne. Visitering og betjening for På Rette Vej siden 2008.
www.jettepetersen.dk